Današnji evanđeoski odlomak počinje gdje je završio onaj od prošle nedjelje. Isus u nazaretskoj sinagogi proglašava ispunjenim navještaj proroka Izaije. I svi su mu povlađivali i divili se milini riječi… Sve je, čini se u najboljem redu. Međutim, ipak dolazi do dizanja tenzije. Teško je objasniti razlog po svoj prilici iznenadnog zaokreta. Umjesto poći za nagađanjima, čini se najpouzdanijim ovu promjenu shvatiti temeljem signala u tekstu. Naime, vidjeli smo prošle nedjelje kako je Gospodin – govoreći da će blagovjesnikom biti siromašnima i na slobodu pustiti potlačene – navodio retke iz proroka Izaije proroka koji su uobičajeno prihvaćani trijumfalističkim i nacionalističkim nabojem u očekivanju obnove na Sionu; a to, smatralo se, treba uključiti i osvetu nad okupatorom i svima koji su na bilo koji način oštetili Izraelce.
Međutim, Isus zaobilazi ovakve detalje te daju impuls univerzalnoj perspektivi obnove – Božji izabranici su siromašni, slijepi, hromi tj. svi oni potrebni konkretnog zahvata spasenja, bez potenciranja bilo koje nacije. Prema svima pa i prema vjekovnim neprijateljima ide ponuda godine milosti Gospodnje! A gdje mu je patriotizam? – zgrozili su se! Očigledno Isusovi Nazarećani nisu očekivali da milost Božja može ići tako daleko. Između čuđenja i srdžbe prijelaz je označen pitanjem: odakle Mu pravo tako tumačiti sveti tekst? Što misli da je – nije li sin običnog tesara Josipa? Da je prorok izvanredan čovjek, obdaren neslućenim karizmama, to je za očekivati. Ali da se proroštvo, dolazak žive riječi Božje događa u svakidašnjici, preko tesarovog sina koji nije ni svećenik a kamoli učeni teolog nego, naprotiv, ima žuljevite ruke, koji stanuje na susjednom kućnom broju, to nije za očekivati (E.M. Ronchi).
Isus ne nastoji smiriti buru strasti, još manje ublažiti ono što je rekao a pogotovo ono što nije rekao, ali su naslutili. Otvoreno poručuje: ono što se dogodilo u kafarnaumskoj sinagogi, u nazaretskoj nećete vidjeti jer ne prihvaćate proročku – živu Božju riječ! U biti, radi se o pra-napasti: Božju poruku i Njegovu ponudu spasenja shvaćati i potom upotrebljavati po svome. Sve instrumentalizirati pa i Božji dar. Tko god se ne može uzdržati od egocentrizma nužno i božanske stvari nastoji podvrći sebi i svojim ne uvijek jasnim ciljevima. Isus stoga ne staje nego rečenom dodaje još i svetopisamsku argumentaciju: navodi Nazarećanima dobro znane primjere proroka Ilije i Elizeja koji su izvanredna spasenjska djela učinili u prilog – poganima! Upravo onima drugima zbog kojih su se Isusovi sugrađani počeli ljutiti. On jest na liniji Pisma, ali oni nisu! Njihova pretjerana usredotočenost na sebe, koja prelazi u isključivost, nije na liniji Božjeg gledanja.
Epilog (ne)zgode veoma je tužan: Isusov izvanredni govor o milosti koja se počinje ostvarivati Nazarećane čini izbezumljenima od mržnje. Čak Ga pokušavaju ubiti. No, ovaj epilog zapravo je uvertira: cijelo Isusovo javno djelovanje proteći će u naviještanju i ostvarivanju godine milosti Gospodnje na jednoj i u protivljenju sve do smrtne presude na drugoj strani. Sve do trenutka kad će mu razapetom na križ slično dobacivati: spasi sam sebe! Kao što je pri prikazanju u Hramu starac Šimun najavio, godina milosti Gospodnje dana je na uzdignuće mnogima u Izraelu, no poradi podvojenosti ljudskih srdaca mnogi će je okretati sebi na propast. Ni tu Gospodin neće mirovati – kao u doba Jeremije, borit će se ne bi li ih izbavio od pogubna puta. Pa i žrtvom svoga Sina.
Izvor: Vjera i djela